Of je het nu een case study, klantverhaal of succesverhaal noemt, de kernboodschap blijft hetzelfde. Het gaat steeds over een probleem van een klant, de oplossing voor dit probleem én het resultaat. Klinkt simpel? Is het ook, maar toch speelt het een cruciale rol bij het genereren van nieuwe leads in je salesproces.
Sterker nog, een case study blijft dé ideale manier om als bedrijf te laten zien hoe jouw product of dienst een probleem met succes heeft opgelost bij een klant. Natuurlijk sta jij achter je product of dienst. Maar als één van je klanten dat vertelt, komt dit zoveel krachtiger over. Toch?
Zeg nu zelf: als je een hotel or restaurant wil boeken, dan ga je toch ook eerst even op Tripadvisor kijken? Of als je een app wil downloaden, dan kies je ook liefst eentje met veel goede reviews?
Dat werkt nét zo met je eigen prospecten. Die informeren zich ook voor ze met jou in zee gaan! Ze checken eerst online wat er over je bedrijf verteld wordt en kijken naar je referenties. Als het gaat over een belangrijke beslissing of een grote investering, dan doen ze zelfs vaak de moeite om rond te vragen in hun netwerk. Laten we eerlijk zijn, je prospect doet alsmaar meer online research. Een interessant klantverhaal, in de vorm van een blogbericht, een mooi opgemaakt succesverhaal, een video of zelfs gewoon een quote op social media helpen hierbij.
Jaja, maar …
Nog niet helemaal overtuigd? Lees dan zeker verder en ontdek dé 5 redenen waarom een klantverhaal nog steeds een goed idee is:
Vertel een authentiek verhaal. Een verhaal over een klant. Dat werkt. Dankzij storytelling neem je je prospect mee in dit verhaal. Je laat hem zien hoe jouw product of dienst een bepaald probleem heeft verholpen bij die klant. Dat komt geloofwaardiger over en je kan het beter onthouden.
Het lijkt wel ‘buzzword bingo’, want er komt er nog eentje: customer centricity. Met een succesverhaal leg je de focus op de klant, in plaats van op jezelf. De klant vertelt zelf over zijn ervaringen, dat is herkenbaar voor een prospect.
Het product of de dienst die je levert is heel erg goed. Dat is gewoon zo! En jij weet dat al lang. Maar hoe breng je die boodschap het best over? Als je klant dat vertelt, komt dat niet alleen geloofwaardiger maar ook veel krachtiger over.
Gebruik je klantverhalen als een hefboom, waarbij je klant jouw eigen brand versterkt.
Op die manier wordt 1 + 1 = 3 🙂
Kies voor een blogbericht met een klankgetuigenis, een mooi opgemaakte te downloaden pdf, een quote via social media of een video, dat is budgettair een haalbare kaart. Budget is écht geen excuus!
Whoesah?!
‘Dus als ik een klantverhaal maak, ben ik gered?’ Helaas, pindakaas. Zo eenvoudig is het niet. Integreer je klantverhalen in je marketing- en communicatieplan. Dat is een goed idee. Want op een bepaald ogenblik in de customer journey gaat je prospect op zoek naar bevestiging. Zorg er dus voor dat je dit ook voorziet!
Let’s talk?
Benieuwd naar hoe we dit praktisch kunnen toepassen in jouw marketing strategie en organisatie?
Neem vandaag nog contact op, voor een vrijblijvend gesprek!