LinkedIn, het grootste online sociaal netwerk, specifiek gericht op professioneel gebruik. We kennen het allemaal als het perfecte platform om in contact te blijven met je netwerk, als ondersteuning bij je zoektocht naar nieuwe collega’s (of in je zoektocht naar een nieuwe werkgever), maar het speelt ook een belangrijke rol in je marketing en communicatie strategie, zeker als je onderneming zich op B2B richt.
Deze blog gaat niet over je Linkedin company page en hoe je LinkedIn kunt inzetten als marketingtool om meer business te genereren. Waarom niet? Ah, omdat je best start met de basis: een professioneel LinkedIn profiel. Want zeg eens eerlijk: heb je al eens kritisch naar je eigen LinkedIn profiel gekeken?
In deze blog geef ik je een aantal tips om je LinkedIn profiel te verbeteren. Want je krijgt maar één kans om een goede indruk te maken, toch?
7 Tips om je LinkedIn profiel te verbeteren
In deze blog geef ik je een aantal tips om je LinkedIn profiel te verbeteren. Want je krijgt maar één kans om een goede indruk te maken, toch?
Met een professionele profielfoto ben je al halfweg. Gebruik een recente professionele profielfoto in kleur van jezelf! Dat leuke portret met je zoontje in je nek? Of dat coole onderwaterportret terwijl je aan het duiken bent? Voor Facebook, maar niet voor Linkedin! Waarom een kleurenfoto? Om er uit te springen op je profielpagina natuurlijk. Hou er ook rekening mee dat meer dan 50% je profiel bezoeken vanop een smartphone, daarom kies je best voor een échte profiel foto. De eerste indruk maak je al op LinkedIn.
Je headline, de zin die onder je naam verschijnt, is wat men het eerst van je ziet. Standaard gebruikt LinkedIn hiervoor je huidige functie, maar je kan deze headline veel slimmer inzetten, door deze te personaliseren. Gebruik deze 120 characters om duidelijk te maken wie je bent en wat je doet! Hou hierbij rekening met de zoekwoorden waar jij op gevonden wil worden.
Voor een bezoeker die je LinkedIn profiel voor het eerst ziet, is dit de eerste kennismaking. Zorg ervoor dat deze eruit springt, dat het interessant is. Een magische tip: ‘Keep it short and sweet!’ Iemand die je op een netwerkevenement ontmoet, vertel je ook niet meteen je levensverhaal. Dit is dus niet de plaats voor je volledige CV of loopbaan. 😉 Hou het concreet en zorg ervoor dat het lekker vlot leest. Gebruik afwisselend lange en korte zinnen. Schrijf vanuit de ik-vorm en vermijd zoveel mogelijk passieve zinnen. Denk ook aan witregels en opsommingen. Voeg onderaan je contactgegevens en 3-6 hashtags toe, om nog beter gevonden te worden. Zorg ervoor dat je about section eruit springt, dat het vlot leest en wees vooral niet te bescheiden! 😉
Ken je de featured section op LinkedIn al? Nog niet? Dan is dit dé belangrijkste tip voor jou! Hier kan je je belangrijkste realisaties in de spotlight zetten. Denk bijvoorbeeld aan LinkedIn artikels, posts, maar ook links naar online content of je kan ook media (foto’s, documenten of presentaties) opladen. Met andere woorden: dé perfecte spot om uit te pakken met jouw eigen portfolio!
Gebruik voor je LinkedIn profiel je eigen stijl. Want jij bent jij, en da’s ok. Ken je de uitspraak: ‘fake it ‘till you make it’? Geen voorstander van, ik ben meer een ‘what you see is what you get’ kind of girl. Anders val je al snel door de mand bij de eerste échte kennismaking. Schrijf in de ik-vorm, bij voorkeur foutloos natuurlijk. Laat foto’s zien van jezelf ‘in actie’ of van realisaties waar je trots op bent. Maak je profiel persoonlijk, echt, en zorg dat het eruit springt! Personaliseer je standaard LinkedIn URL, en zorg ervoor dat je contactgegevens up-to-date zijn.
LinkedIn is een verlengstuk op het échte netwerken. In Coronatijden nog belangrijker geworden! Wees daarom heel consequent en nodig mensen die je – professioneel – ontmoet ook uit op je LinkedIn. Bij voorkeur met een persoonlijke boodschap. Te druk? Een flauw excuus! Een berichtje sturen duurt maar een minuutje. Bovendien werkt LinkedIn het best als je een groot netwerk hebt, zo kan je het maximale uit je netwerk halen!
LinkedIn = geven en nemen. Post regelmatig (zonder te spammen) interessante informatie. Denk hierbij aan een interessant artikel, een blogbericht of klantverhaal, tips & tricks, … Neem ook écht deel aan de conversatie door te reageren op interessante posts. Durf je netwerk te ‘gebruiken’ als je een vraag hebt, maar probeer ook te helpen als je een vraag ziet passeren. LinkedIn is echt geven én nemen. Als je LinkedIn alleen maar gebruikt om af en toe een company post te delen, zal je al snel zien dat dit niet werkt. Maar als je probeert deel te nemen aan de conversatie zal je het verschil meteen merken.
Whoopwhoop
Alle tips toegepast? Sterk werk! Misschien nog een laatste tip, als extraatje. Laat je profiel ook nog eens kritisch nalezen door iemand anders! Misschien dat die er toch nog die ene typo uithaalt? Of wie weet komt er nog een extra ‘gouden tip’!
Let’s talk?
Benieuwd naar hoe LinkedIn kan ingezet worden in jouw marketingstrategie, om nieuwe klanten te vinden of je product of dienstverlening beter in de kijker te zetten?
Neem vandaag nog contact op, voor een vrijblijvend gesprek!