Waarom online reviews belangrijk zijn voor je bedrijf

Online reviews zijn belangrijk. Geef het maar toe, ook jij kijkt hier naar. Waarschijnlijk heb jij je ook wel eens laten beïnvloeden door online reviews in het aankoopproces. Als je op zoek bent naar een product of dienst scrol je al snel de reviews even door.    

Nog kritisch? Dan heb ik enkele facts voor je: 

Wist je dat? 

  • 90% van de consumenten leest eerst de online reviews, alvorens voor een bedrijf, product of dienst te kiezen.
  • 88% vertrouwt deze online reviews zelfs even goed als een persoonlijke aanbeveling.
  • 92% van de consumenten kiest voor een lokaal bedrijf als het tenminste een 4**** rating heeft.

Waarom zijn deze online reviews zo belangrijk? 

De relevantie van reviews is vanuit verschillende invalshoeken te beargumenteren. In deze blog bekijk ik het vanuit een marketing standpunt.  

Voor Google is het belangrijk dat er genoeg informatie beschikbaar is over jouw bedrijf. Google ziet reviews als unieke content, dus bij elke review die er over jouw bedrijf geplaatst wordt, heeft Google meer unieke content. Hierdoor wordt er een betere schatting gedaan naar de kwaliteit van jouw bedrijf. En dat heeft dan weer invloed op de rankings in Google. Voor lokale bedrijven is dit nog belangrijker omdat er alsmaar vaker onderweg op mobiel gezocht wordt naar lokale bedrijven in de buurt. Dan wil je toch zeker gevonden worden? 
De kans is ook groot dat in de reviews ook zoekwoorden vermeld worden, die belangrijk zijn voor je bedrijf. Denk hierbij aan een specifiek product of de locatie van je bedrijf. En goede zoekwoorden is gelijk aan goede SEO-resultaten en een betere vindbaarheid van je website. Klinkt goed?
Wist je trouwens dat je op Google kan reageren op deze reviews? Gebruik deze kans om een persoonlijke reactie te geven én probeer er relevante zoekwoorden in te verwerken. Alle beetjes helpen, toch?!
Het klinkt misschien ouderwets, maar mond tot mond reclame wordt nog steeds als de belangrijkste aankoopmotivator gezien. En dit gaat niet enkel over fysieke word of mouth, maar ook over de online variant. Nieuwe laptop kopen? Een hotel boeken? Een samenwerking aangaan met een bedrijf? Je kijkt altijd eerst naar de reviews, want deze worden als dé meest betrouwbare bron van informatie gezien.

Hoe kan je ervoor zorgen dat je bedrijf meer reviews scoort? 

Reviews zijn belangrijk. Dat is duidelijk. Maar hoe kan jij ervoor zorgen dat de reviews vlotter binnenkomen?

Uit het oog, uit het hart. Dat is met alles zo. Als je je écht wil focussen op het halen van meer reviews, neem dit dan op in je marketing strategie. Sterker nog, leg jezelf een heel concrete doelstelling op, werk hiervoor een strategie of plan uit, volg op en stuur bij waar nodig.

Een negatieve beoordeling daar moet je meestal niet om vragen. Een ontevreden klant is jammer genoeg meer geneigd om z’n ongenoegen te uiten. Een positieve review komt niet altijd vanzelf, daar moet je soms gewoon naar durven vragen.

            Een van de meest gebruikte strategieën om ervoor te zorgen dat je meer reviews scoort is het opzetten van een follow-up na een aankoop. Denk maar aan de leuke mailtjes van coolblue. Ook jij kan zoiets opzetten! Een persoonlijk mailtje waarin je durft te vragen om een review zal al meteen een groot verschil maken. Afhankelijk van het aantal ‘verkopen’ kan je dit ook (semi) automatiseren natuurlijk!

En als je dan toch durft te vragen, probeer het dan ook een beetje origineel aan te pakken. Hou er rekening mee dat niet elke klant die je vraagt om een review dit ook effectief doet. Stel jezelf de vraag: ‘What’s in it for them?’ en probeer daarbij creatief uit de hoef te komen. Koppel er een leuke win-actie aan, die ook op je social media kanalen communiceert, of geef een korting bij een volgende aankoop.

Het is belangrijk dat je op je reviews reageert, zowel op de positieve als op de negatieve. Maar hoe reageer je best op die vervelende negatieve reviews? Het is belangrijk dat je – zeker bij negatieve reviews – inhoudelijk reageert op de review. Zie de review niet als een aanval. Reageer niet boos, maar probeer mee te denken met de klant en probeer te ontdekken waar het fout is gegaan. Wees proactief en los het probleem op. Zorg er in alle geval voor dat je meedenkt met de klant en een goede klantenservice wil bieden.

Ga aan de slag met reviews

Hopelijk heb je na het lezen van deze blog een paar ideetjes in je hoofd om mee aan te slag te gaan. Het beste resultaat zal je krijgen als je deze in je integreert in je marketing plan.

Let’s talk?

Benieuwd naar hoe we deze reviews kunnen toepassen in jouw marketingstrategie?

Neem vandaag nog contact op, voor een vrijblijvend  gesprek!